SİSTEMİN ÇALIŞMASI

 

  Dünya çapında hızla artan küresel rekabet birçok işletmeyi çalışma yöntemleri ile organizasyon şekillerini değiştirmeye itecek bir boyut kazanmıştır. Türk sigorta sektörü de bu değişim sürecinin dışında kalmayarak, bireysel ve kurumsal değişimin ne kadar önemli olduğunu kavramış ve gelecek ile ilgili planlarını bu yönde geliştirmiştir. Bu aşamada ülke sınırları içerisinde prim artırımına gidemeyen sigorta şirketleri müşteri memnuniyetini göz ardı etmeden hızlı ve adaletli hasar ödemesi üzerinde yoğunlaşmıştır. Hızlı ve adaletli hasar ödemesi ise ekspertiz çalışmalarının en kısa sürede tamamlanıp, haksız kazancı önleyecek şekilde geliştirilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu gelişim geleneksel ekspertiz bürolarının (bir eksper, bir sekreter ve iki-üç raportörden oluşan) yapısının ve çalışma yöntemlerinin değişmesini zorunlu kılmıştır.

  Bu amaç ile kurulan şirketimizde bürokratik işlemleri arttırmadan iş akışında tam koordinasyonu sağlayacak şekilde organizasyona gidilmiş ve  görev dağılımları yapılarak geleneksel bürolarda bulunmayan ek pozisyonlar yaratılmıştır. Bunların en önemlileri muhasebe kayıtların büro içinde takip edilmesinin yanında, ekspertiz çalışmalarında muhasebe kayıtlarını analiz edebilecek bir mali müşavir, değer tespit çalışmaların aksaksız yürütülmesini sağlayan değer tespit uzmanı, sigorta şirketleri ile her an iletişimi sağlayabilecek halka ilişkiler birimi, ekspertiz dosyaların bir an önce tamamlanmasını sağlayacak evrak takip birimi, iş akışında kopukluğu önleyecek koordinasyon birimidir.

   Ek birimlerin yanında sadece rapor yazımı amacı ile tasarlanan bilgisayar yazılım programlarının değişen ortamda yetersiz kalacağı düşünülerek yeni yazılım programı geliştirilmiş ve kuruluşumuzdan itibaren kullanılmaya başlanmıştır.

   Şirketimiz organizasyon şemasında bulunan birimler ve görevleri aşağıda sunulurken faydalandıkları bilgisayar desteği de belirtilmeye çalışılmıştır.

 1) Ön Büro: Girişte bulunan ön büromuz iki kişiden oluşmaktadır. Telefonların cevaplanmasının yanında, tüm ihbar girişleri ve ihbar kayıt numaralarının belirlenmesi bu birim tarafından yapılmaktadır. 

 2) Koordinasyon Birimi : Şubeler ve eksperler arası koordinasyonu sağlamaktadır. Bu birim için yazılım programında ayrı bir ekran belirlenmiş olup, girişi yapılan hasar ihbarı direk bu ekranda gözükmektedir. Görevli arkadaş belirlenmiş yol güzergahı, tahmini hasar büyüklüğü ve şubeleri  göz önüne alarak eksper tayinini yapmaktadır. Eksperi belirlenen ihbar ek işleme gerek duymadan yazıcıdan ihbar fişi olarak alınırken aynı anda SMS yolu ile ilgili eksperin cep telefonuna iletilmektedir. Bu şekilde hasar ihbarları en kısa sürede ekspere iletilip eksperin yönlendirilmesi sağlanarak sigortalı aracın aynı gün ve en kısa sürede görülmesi hedeflenmiştir. Hasar dosyaları ile tüm işlemler bu birimin koordinasyonu  altında yürütülerek birimler arası kopukluğun önüne geçilmiştir. Bu durum yazılım programında işlem durumu olarak belirtilen, her durum için liste alınabilen ve tüm ekranlarda görülebilen bir işlem sayesinde sağlanmaktadır.

 3) Eksperler : Şirketimiz bünyesinde merkez şubede 6, Konya şubede, 1 ve Antalya şubede 3 olmak üzere toplam 10 eksper çalışmaktadır. Eksperler öncelikle kendi ihtisas alanlarına göre (eksperler sayfasında belirtilmiştir) hasar tespit çalışmasını yapmak ve ekspertiz çalışmasının devamı için gerekli bilgileri sisteme aktarılmasını sağlamak ile yükümlüdür. Mesela oto kaza branş eksperleri hasar tespit çalışmaları sırasında araç üzerinden elde ettikleri bilgilerin yanı sıra onarım süresi (evrak takibi için), olay yeri kontrolü, onarım kontrolü gibi dosya ile ilgili yapılacak tüm işlemleri ekspertiz günü akşamı dosya ile birlikte ilgili arkadaşa aktarmaktan sorumludur. Çok ortaklı bir şirketinin en büyük sorunu olan iş dağılımında ise öncelikle şehir için hasarlarda bölgesel dağılım dikkate alınmaktadır. Böylece eksperin en kısa sürede ekspertiz adresine ulaşması sağlanmaktadır. Fakat kamyon, çekici ve otobüs gibi hasarlar ayrı değerlendirilmekte ve kamyon- çekici eksperi ile otobüs eksperi ayrılmaktadır. Branş hasarlarında ise hasarın boyutu ve niteliğine ek olarak inşaat, makine ve gemi hasarlarına göre eksperimizin uzmanlık alanı göz önüne alınmaktadır.  Buradaki amacımız eksperlerimizin tecrübesine göre bir konuda uzmanlaşmasını sağlamaktadır. Kısacası şirketimizde sayıya bağlı kalınmaksızın uzmanlık alanına göre ayrım yapılmaktadır.   Ayrıca özellikle oto kaza branşında eksperlerimiz arasında net olmamak ile birlikte (iş yoğunluğuna bağlı olarak) il ayrımı yapılmış ve şehir dışı hasarların bu şekilde dağıtılması amaçlanmıştır. Böylelikle eksperlerimiz bölgesel özelikler konusunda da kendisini geliştirebilmesi hedeflenmiştir.

  4) Halkla İlişkiler : Sigorta şirketleriyle iletişimin sağlanması, raporların sigorta şirketlerine gönderilmesi sonrasında sigortalılardan gelen taleplerin değerlendirilmesi ile sigorta şirketi ve sigortalı ile ilgili her türlü sorunun en kısa sürede giderilmesinden sorumludur.

 5) Muhasebe : Şirketinin muhasebe işlemleri şirket bünyesinde istihdam edilen mali müşavir tarafından yürütülmektedir. Bu sayede muhasebe kayıtlarının önem arz ettiği hasar dosyalarında en kısa sürede teknik destek sağlanması amaçlanmıştır.

 6) Değer Tespit Uzmanı : Şirketimiz branş hasarları bölümünde ön ekspertiz ve değer tespiti çalışmaları için bu konuda daha önce tanınmış bir bankanın değer tespit bölümünde çalışmış tecrübeli bir makine mühendisi istihdam edilmiştir. Bu birimde oluşturulan arşiv sayesinde makine ve elektronik cihaz başta olmak üzere tüm demirbaş ve emteaların değer tespiti seri şekilde yapılmakta ve rapor haline getirilmektedir. Ayrıca makine hasarlarının raporlanma sürecinden bu arkadaşımız sorumludur.


7) Ön Raportör : Dosya üzerindeki standart form kapsamında dosya ile ilgili yapılacak işlemleri belirleyen eksperler dosyaların ilgili birimlere dağıtılması için ön raportöre aktarır. Bu arkadaşlar öncelikle hasara ilişkin resimleri yazılım sisteminde ilgili dosyaya aktarır. Bu aşamada artık dosya ile ilgili resimler istenildiğinde sistemde görülebilir. Resimlerin sisteme kazandırılmasından sonra sigorta şirketine ilk etapta aktarılacak bilgiler sisteme girilip ön rapor ya da muallak hasar çalışmaları yapılır. Ayrıca hasar yerinde ya da hasarlı kıymet üzerinden alınan bilgiler sisteme girilip, hasar ihbarı ile gelen bilgiler arasında fark var ise düzeltilir. Bu bilgiler sisteme aktarıldıktan sonra eksperin görüşü doğrultusunda dosya ilgili birime aktarılır. 

 8) Araştırma birimi : Emekli emniyet mensubu; olay yeri, karşı araç görülmesi, mali sorgulama gibi adli konularda araştırmalardan sorumludur. Tek taraflı ve yakın vadeli tüm hasarlar ile mali mesuliyet dosyalarında karşı aracın görülmesi prensip olarak uygulanmaktadır.

 9) Onarım kontrol birimi : Araç konusunda uzman, oto onarım bakım servislerinde çalışmış arkadaşlardan oluşmuştur. İlgili Eksper tarafından onarım kontrol kararı alınan tüm dosyalar ilk etapta bu birime ulaştırılmakta ve onarım safhası boyunca arkadaşlarımız ilgili servislere giderek ayrıntılı resim çekip gerekli notları sisteme aktarmak ile yükümlüdür. Bu birimde ayrıca pert-total uygulamasına karar verilen araçların piyasa değerleri galeri ve yetkili satıcılardan tespit edilirken, sovtaj çalışmasını da yapmaktadır. Ayrıca ayrıntılı yedek parça fiyat kontrolü bu birimce yürütülmektedir.

 10) Evrak Takibi : Eksper tarafından sisteme girilen onarım süresi sonunda evrak takip listesine işlenen tüm dosyalar için ilgili birim servis, acente ve sigortalı ile irtibata geçerek aracın durumu hakkında bilgi alır. Onarımın bitmemesi durumunda onarım süresi uzatılır. Ayrıca dosyanın son durumu hakkındaki bilgi bu birim tarafından verilmektedir. Hasar dosyası ile ilgili tüm evrakların geliş tarihleri, evrak takibi sırasında yapılan görüşmeler, sisteme girilmekte olup, evrak takip ekranında kolayca görülebilmektedir.

 11) Raportörler : Ön raportör tarafından “ön raporları” yazılan dosyalar branşlarına ayrılarak eksperler tarafından atanan raportörlere gelir. Raportörler, hasar ile ilgili fiyat araştırması, verilen tekliflerin doğruluğunun araştırılması; sigortalıyla ve onarımı yapacak firmayla görüşmenin ardından rapor yazımına geçerler. Branş ve oto kaza bölümleri tamamen birbirinden bağımsız olarak çalışmaktadır. Şirketimizde makine mühendisi ve inşaat teknikerleri olmak üzere 4 branş raportörü, 6 adet oto kaza raportörü ve bir rapor kontrol elemanı bulunmaktadır.

 12) Bilgisayar Operatörü : Şirketimizde kişisel olarak tasarlanan fakat kuruluşumuz esnasında kurumsal yapıya dönüştürülen Ekspertiz Takip Sistemi (ETS) adlı yazılım kullanılmaktadır. Şubeler arası online işlem yapılması nedeni ile bilgisayar desteğinin aksamaması bizim için önemlidir. Bu nedenle şirketimizde bir bilgisayar operatörü istihdam edilmiştir. Bu arkadaşımız ayrıca hasarlarla ilgili resimlerin ve evrakların taranarak dosyalarına aktarılmasının ardından raportörlere iletiminin sağlanması ve hasar fotoğraflarının basılmasından sorumludur.

 13) Arşiv Sorumluları : Tamamlanan dosyaların imza ve tarih kontrolleri yapılır ve teslim belgeleri çıkartılır, trafik/oto kaza dosyalarının internetten kapanışı da yapıldıktan sonra sigorta şirketlerine dağıtımı yapılır. Dosyaların Trete’de kalan örneklerinin arşivlenmesi yapılır.

 ETS (Ekspertiz Takip Sistemi)

 

Her Hakkı Saklıdır. TRete Sigorta Ekspertiz Hizmetleri Ltd. Şti (C) 2005
Designed By jo